Veel verschillende landen

Op de Rijn varen binnenvaartschepen van bijna alle landen die binnenvaart bedrijven. Zowel schepen uit het Rijngebied als uit het Donaugebied varen over de Rijn. Maar de Nederlandse schepen vormen toch de meerderheid. Bijna 50% van de goederen wordt door Nederlanders vervoerd. Toch is dat niet zo vreemd, omdat de meeste lading komt uit of gaat naar de Nederlandse zeehavens. Ook heeft Nederland de meeste binnenvaartschepen. Op de tweede plaats staat, met een grote afstand, Duitsland.
Op het traject Rheinfelden – Emmerich wordt jaarlijks ruim 200 miljoen ton goederen vervoerd. Bijna de meeste lading passeert de Duits/Nederlandse grens bij Emmerich. Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam zijn voor Duitsland zeer belangrijke zeehavens. Voor 20% bestaat de lading uit bouwstoffen zoals stenen en zand; 16% lading bestaat aardolie en gas; bijna 15% ertsen en metaalafval en nog eens 15% vaste brandstoffen. Ruim 8% bestaat de lading uit chemische producten.
Toerisme
De Rijn is niet alleen belangrijk op het gebied van economie en handel, maar er is ook volop natuur en toerisme. Het meest toeristisch is het stuk tussen Rüdesheim en Düsseldorf.
Bonn
Bonn is de voormalige hoofdstad van Duitsland. Een paar bezienswaardigheden zijn het geboortehuis van Beethoven en de Münsterkathedraal.
Köln
Keulen staat bekend om de Dom, de Altstadt en eau de cologne 4711.
Düsseldorf
Er zijn in Düsseldorf mooie musea. De stad is ook de hoofdstad van deelstaat Nordrhein – Westfalen. Veel invloedrijke bedrijven hebben daar hun hoofdkwartier gevestigd. Düsseldorf werd erg gebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Enkele oude gebouwen zijn daarvan overgebleven of gerestaureerd zoals het Rathaus en de Schlossturm.
Maak jouw eigen website met JouwWeb